مقالات

گرید پیچ و مهره چیست ؟

پیچ و مهره

مقدمه

گرید پیچ و مهره برای استفاده ی صحیح آن بسیار مهم است و مهمترین پارامتر را در خرید پیچ و مهره مشخص میکند .گرید که با نام دیگر کلاس هم قابل شناسایی است ، حداکثر تنشی را که یک پیچ میتواند تحمل کند می نامند .گرید مشخص میکند که چه ابزاری برای مجکم کردن پیج و مهره ها مورد احتیاج میباشند و روشی را که برای بستن پیچ و مهره ها مهم میباشد را مشخص میکند . پس از مطالعه ی مقاله ی زیر ما به شما برای خرید انواع پیچ و مهره کمک میکنیم .

پیچ و مهره تک

ماده ی سازنده ی پیچ و مهره 

مواد پایه ی پیچ و مهره ها فولاد میباشد و تفاوت پیچ و مهره ها به میزان فولاد بکار رفته در آنان باز میگردد . که هرچه فولاد به کار رفته در پیچ بیشتر باشد پیچ اصطلاحا میتواند گشتاور بیشتری را متحمل شود و اتصال پیچ و مهره به یکدیگر بیشتر و محکمتر خواهد بود . این استاندارد ها بنابر سیستمی طراحی شده است که مهندسان خودرو آنرا طراحی نموده اند . برای استفاده از پیچ ها و اطلاع یافتن از این علامت گذاری ها به خطوطی که به صورت برجسته بر روی پیچ قرار دارند  استفاده میکنیم و یا اگر اعدادی بر سر پیچ قرار داشته باشند آن اعداد به این عنوان استفاده میشوند که گرید پیچ و مهره را نشان دهند . مقاومت کششی میزان مقاومت پیچ و مهره ها را در برابر نیروی کششی مشخص میکند که منجر به جوگیری از شکست پیج شوند .

بیشتر بخوانید
پیچ و مهره لید اسکرو

 

مفهوم علائم پیچ و مهره ها چیست ؟ 

پیج و مهره

انواع گرید های پیچ و مهره 

همانطور که گفته شد پیچ و مهره ها دارای گرید های متفاوت میباشند و با توجه به همین نکته در محیط های متفاوت و شرایط متفاوت نیز کاربرد دارند .

  • گرید آمریکایی SAE (SAE American Grades)
  • گرید یا کلاس متریک Metric Grades
  • گرید ASTM

گرید آمریکایی SAE (SAE American Grades) :

این گرید بنابر علامت گذاری SAE با 2 آغاز میگردد که همانطور که گفته شد این اعداد بر روی سر پیچ وجود دارند . مواد سازنده ی این گرید فولاد به علاوه ی کربن پایین میباشد که دارای مقاومت کششی 64000 پوند بر اینچ مربع و یا کمتر میباشد . بر روی سر پیچ ها خطوط برجسته ای وجود دارند که هر کدام نشان دهنده ی مقاومت کششی های متفاوت میباشند ، که قوی ترین آنها گرید 8 میباشد که با شش خط نشان داده شده و جنس آن از آلیاژ فولاد با کربن متوسط میباشد و مقاومت کششی آن 150000 PSI تشکیل شده است .

هرچه عدد گرید بزرگتر باشد نشان دهنده ی میزان کربن موجود در آلیاژ فولاد افزایش یافته و باعث بالا رفتن است مقاومت و استحکام در پیچ و مهره ها میشود .

پیچ و مهره ی SAE

 

 

گرید یا کلاس متریک Metric Grade :

 

تا اینجا دریافتیم که پیچ و مهره ها با اعداد مشخص میشوند ، گرید یا کلاس متریک که با نام اختصاری ISO شناخته میشود ، هر چه عدد بالاتری باشد به آن معناست که پیچ و مهره ی ما قوی و محکم تر است . در کلاس متریک با دو عدد و یک نقطه در وسط جدا میشوند . عدد اول نشان دهنده ی بار بر حسب مگاپاسکال است که پاسکال برای اندازه گیری تننش داخلی استفاده میشود که نشان دهنده ی مقاومت پیچ و مهره در برابر نیروی وارد شده میباشد و عدد دوم نیز نسبت بار فشارشی را بر بار خمشی  اندازه گیری و محاسبه میکند . در نتیجه بالاتر بودن عدد گرید ها به این معنا است که آنها از استحکام بیشار و مقاومت بیشتری برخوردارند . پیچ و مهره با گرید متریک 8.6 ISO تقریبا از نظر مقاومت با پیچ و مهره دارای گرید 2 SAE مطابقت دارد. پیچ و مهره های با گرید 8.8 ISO یا گرید کمی بالاتر 8.9 تقریباً با یک پیچ با گرید SAE 5 مطابقت دارند. همچنین پیچ های با گرید متریک 9.10 ISO تقریباً با پیچ و مهره های دارای گرید SAE 8 برابر می باشند.

بیشتر بخوانید
بازرسی پیچ و مهره

پیچ و مهره کلاس متریک

 

در این قسمت میتوانید در مورد پیچ و مهره خشکه بیشتر بدانید 

گرید ASTM

تا اینجای کار دو گرید کلاس متریک و گرید آمریکایی را بررسی نمودیم و حال به آخرین نوع گرید میرسیم به نام گرید ASTM ( سیستم بین المللی آمریکایی ) میباشد . این سیستم نشان دهنده ی طبقه بندی مقاومت پیچ و مهره ها به طور گسترده استفاده میشود . در این گرید ، طیقه بندی را به صورت ترکیب اعداد و حروف انگلیسی A نشان میدهیم که بر سر پیچ قرار دارند ، مانند A307 که تقریبا با گرید SAE 2 مطابقت دارند . اگر بخواهیم از نظر ترکیب آلیاژی آن مورد بررسی قرار بدهیم A325 و A490 میزان کربن در آلیاژ فولاد آنها معادل گرید SAE 5 و گرید SAE 8 می باشد که از نظر استحکام نیز با هم یکسان هستند.

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد ما یک اصطلاح به عنوان مقاومت کششی داریم که به ما این مسئله را عنوان میدارد که پیچ و مهره ها تا قبل از خراب شدن چه مقدار  فشاری را میتوانند تحمل کنند . اصطلاح تنش تسلیم (yield strength) نیز همینطور میباشد که بیان میدارد هر مقدار نیروی کششی زیاد از حد شوند پیچ ما نیز به طور دائمی کشیده خواهد شد و اگر این نیرو از سطح آستانه ی پیچ ما عبور کند شکل آن تغییر پیدا میکند .

پیچ و مهره گرید ASTMپیچ و مهره گرید ASTM

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *