مقالات

پیچ و مهره پلی آمید

پیچ و مهره‌ ها اتصال دهنده‌هایی هستند که دنیایی گسترده دارند. پیچ و مهره‌ها به سبب کاربردهای زیادی که در صنایع مختلف دارند، در انواع مختلفی طراحی و متناسب با کاربرد، استفاده می‌شوند. پیچ و مهره پلی آمید یکی از انواع مختلف این محصولات است که قدمتی زیاد ندارند و چند دهه بیشتر از معرفی آن‌ها به بازار مصرف نمی‌گذرد. این پیچ و مهره از جنس پلاستیک پلی آمید هستند و به سبب ویژگی‌های خاصی که دارند، در صنعت اتصالات، برای ساخت پیچ و مهره‌ها استفاده شده‌اند. امروزه گستره استفاده از اتصال دهنده‌های پلاستیکی بسیار وسیع است و هرجا که امکان استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد و پاسخگوی نیازهای کاربرد باشند، به اتصال دهنده‌های فلزی ترجیح داده می‌شوند. منظور از پیچ یا مهره پلی آمید، نوع خاصی از پیچ و مهره‌ها نیست و اغلب پیچ و یا مهره‌های فلزی، از جنس پلی آمید هم ساخته شده‌اند. اگر قصد خرید پیچ و مهره پلی آمید را دارید، توصیه می‌کنیم از قبل درباره آن‌ها اطلاعاتی را کسب کنید از همین رو ما در گروه پولادان سازه در مقاله ای بیان خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

پیچ و مهره پلی آمید چیست

پیچ و مهره‌ پلاستیکی نوعی از پیچ و مهره‌ها است که از پلاستیک‌ها در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین و مناسب‌ترین پلاستیک‌هایی که در ساخت پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود، پلی آمید است. در بازار پیچ و مهره‌های پلی آمید را با نام پیچ و مهره‌های تفلون و یا نایلونی هم شناخته می‌شوند. این نوع اتصال دهنده با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد، دارای کاربردهای زیادی است و به استفاده در صنعتی خاص محدود نمی‌شود. در هر کاربردی که ویژگی‌های پیچ و مهره پلی آمید، مناسب با موقعیت و شرایط آن کاربرد باشد، این نوع پیچ و مهره جای پیچ و مهره‌های فلزی بخصوص نوع آهنی را که خواص نسبتا ضعیفی دارد، می‌گیرد. این نوع اتصال دهنده در انواع مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

همچنین  تفاوت استنلس استیل با استیل معمولی را نیز بهتر است بدانید

بیشتر بخوانید
رزوه پیچ و مهره چیست؟

چرا از پلی آمید در ساخت پیچ و مهره‌ها استفاده می‌شود؟

شروع استفاده از پلاستیک‌هایی همچون پلی آمید در ساخت پیچ و مهره‌ها به چند دهه اخیر برمی‌گردد و آن‌ها بسیار دیرتر از اتصال دهنده‌های فلزی به بازار معرفی شده‌اند. پلاستیک‌ها خواص مکانیکی (استحکام، سختی، مقاومت به ضربه و…)  ضعیف‌تری نسبت به فلزات دارند. بنابراین شاید اینگونه فرض شود که برای تولید اتصال دهنده‌ها مناسب نیستند، زیرا یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز اتصال دهنده‌ها استحکام قابل قبول است. بله در مورد اتصالات باربر و اتصالاتی که تحت نیرو و فشار و بارگزاری هستند، نمی‌توان از پیچ و مهره‌های پلاستیکی استفاده کرد. اما آن‌ها ویژگی‌هایی دارند که سبب شده برای ساخت پیچ و مهره، کاندید مناسبی باشند و در اتصالات غیر باربر به خوبی از عهده نقش اتصال دهنده برآیند. در ادامه به مهم‌ترین این ویژگی‌ها شاره کرده‌ایم.

  • ساخت و فرآوری راحت

پلاستیک‌هایی مانند پلی‌آمید از محصولات پتروشیمی‌ها هستند که مراحل فراوری و سنتزی به مراتب راحت‌تر از استخراج فلزات دارند. همچنین با قالب‌گیری به راحتی می‌توان انواع پیچ و مهره پلی آمید را تولید کرد. اما در ارتباط با فلزات این کار به مراتب سخت‌تر است. همچنین پیچ و مهره‌های فلزی اغلب به انجام عملیات‌های مختلفی حین تولید همچون عملیات حرارتی نیاز دارند. بنابراین پروسه تولید آن‌ها طولانی‌تر و سخت‌تر است.

  • قیمت مناسب

مواد اولیه ساخت این نوع پیچ و مهره یعنی پلی آمید از فلزات فراوان‌تر و ارزان‌تر است و همچنین پروسه تولید راحت‌تر و کم هزینه‌تری هم دارد، بنابراین در کل قیمت این پیچ و مهره کمتر از پیچ و مهره فلزی است. در صنعت قیمت و هزینه فاکتور مهمی است و تا جایی که امکان استفاده از این محصولات وجود داشته باشد، استفاده از آن‌ها ترجیح داده می‌شود.

  • مقاومت به خوردگی بالا

پلاستیک‌ها ذاتا دارای مقاومت به خوردگی عالی هستند و در برابر رطوبت بسیار مقاوم هساتد. آن‌ها تنها در برخی حلال‌های آلی مقاومت پایینی دارند. مقاومت به خوردگی برای اتصالاتی که به طور دائمی در معرض رطوبت و محیط‌های خورنده هستند، فاکتور بسیار مهمی است. معمولا در این کاربردها از استیل استفاده می‌شود، اما از آنجا که استیل قیمت بالایی دارد در کاربردهایی که امکان استفاده از پلی آمید وجود داشته باشد، استفاده از پیچ و مهره پلی آمید در اولویت است.

  • وزن پایین

در بسیاری از سازه‌ها و ماشین آلات، وزن پایین و سبک بودن اتصالات، فاکتور مهمی است. از جمله این کاربردها می‌توان به صنایع هوایی و هوافضا اشاره کرد. پلی آمید و در کل پلاستیک‌ها نسبت به فلزات وزن کمتری دارند و این ویژگی، یکی از دلایل استفاده از آن‌ها به عنوان پیچ و مهره است.

  • مقاومت الکتریکی بالا

پلاستیک‌ها به دلیل نداشتن الکترون‌های آزاد در ساختار خود، مقاومت الکتریکی بالایی دارند و عایق جریان الکتریسیته هستند. در برخی کاربردها، مخصوصا ساخت قطعات و دستگاه‌های الکتریکی، در صورت استفاده از اتصال دهنده‌های فلزی، احتمال برق گرفتگی و یا دادن شوک الکتریکی وجود دارد. بنابراین در این حالت از اتصال دهنده‌هایی از مواد عایقی همچون پلی آمید استفاده می‌شود.

انواع پیچ و مهره پلی آمید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، منظور از پیچ و مهره پلی آمید جنس پیچ و مهره است که از پلاستیک پلی آمید است و به یک نوع خاص از پیچ یا مهره‌ها اشاره ندارد. از آنجا که این پیچ و مهره‌ها کاربرد زیادی دارند و در صنعت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی از پیچ و مهره‌ها و اتصال دهنده‌ها از جنس پلی آمید ساخته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین اتصال دهنده‌های پلی آمید عبارتند از:

  • پیچ آچاری یا شش گوش پلی آمید.
  • پیچ خزینه یا سرتخت دوسو و چهارسو پلی آمید.
  • پیچ استوانه پلی آمید.
  • پیچ سر گرد پلی آمید.
  • پیچ آلن پلی آمید.
  • پیچ متری پلی آمید.
  • مهره شش گوش پلی آمید.
  • واشرتخت  پلی آمید.

هریک از این محصولات ویژگی‌های خاص خود را دارند و در موقعیتی مناسب با این ویژگی‌ها استفاده می‌شوند. شکل ظاهری این محصولات پلاستیکی دقیقا مشابه نوع فلزی آن‌هاست و فقط در جنسشان باهم متفاوت هستند.

ملاحظات هنگام خرید پیچ و مهره پلی آمید

اگر شما در صنعت و کاربرد خود نیاز به استفاده از پیچ و مهره پلی آمید را دارید و قصد خرید این پیچ و مهره را دارید، نیاز است نکاتی را قبل از خرید آن در نظر بگیرید. اولین نکته این است که شما باید نیازهای کاربرد خود را بشناسید تا بتوانید تشخیص دهید که چه نوع پیچ یا مهره‌ای مناسب کاربرد شما است. فاکتور مهم دیگر که باید در نظر بگیرید، کیفیت محصولی است که می‌خرید. خرید پیچ و مهره از برندهای معتبر و مراکز عرضه مطمئن، تضمین کیفیت پیچ و مهره پلی آمید است. قیمت هم فاکتوری است که در خرید پیچ و مهره باید در نظر گرفت. شما باید از رنج قیمت این محصولات اطلاع داشته باشید تا مجبور به پرداخت هزینه بالاتری نشوید. البته باید درنظر گرفت که قیمت پیچ و مهره‌های پلی آمید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

فاکتورهای تعیین کننده در قیمت پیچ و مهره پلی آمید

عنوان پیچ و مهره پلی آمید یک عنوان کلی است و به نوع خاصی از پیچ و مهره اشاره ندارد که بخواهیم قیمت مشخصی را برای آن درنظر بگیریم و در واقع قیمت این پیچ و مهره متاثر از فاکتورها و پارامترهای مختلفی است. پیچ و یا مهره پلاستیکی پلی آمید در مدل‌های مختلفی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تولید می‌شوند. هر مدل از این محصولات، قیمت خاص خود را دارد. بنابراین یکی از فاکتورهای موثر در قیمت پیچ و مهره پلی آمید، نوع و مدل آن است. عامل دیگر سایز پیچ و مهره است. یعنی سایزهای مختلف از یک مدل از پیچ و مهره پلی آمید، قیمت‌های متفاوتی دارند. برند و یا شرکت تولید کننده پیچ و مهره هم از عوامل موثر دیگر در قیمت این نوع اتصال دهنده است. برندهای معتبرتر به واسطه تولید قطعات با کیفیت‌تر، معمولا قیمت بالاتری دارند.

بیشتر عرضه کنندگان پیچ و مهره به دلیل نوسان در بازار، قادر به درج قیمت محصولات خود نیستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت پیچ و مهره پلی آمید با مراکز عرضه و پشتیبانی سایت فروشگاه موردنظر خود، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *