مقالات

فرایند تولید پیچ و مهره

تولید پیچ مهره

پیچ و مهره یکی از مهمترین اجزای اتصال دهی در صنایع مختلف به حساب می‌آید لذا تولید پیچ و مهره فولادی در ابعاد و اندازه‌های مختلف رونق خاصی دارد. از جمله صنایعی که در آن‌ها پیچ و مهره به عنوان یک اتصال نقش قابل توجهی را بر عهده دارد می‌توان به ساختمان سازی، اتومبیل سازی، ساخت قطعات و لوازم کشاورزی و … اشاره کرد.

روش‌های تولید پیچ و مهره :

به صورت کلی، 4 روش برای تولید انواع پیچ و مهره وجود دارد که در هر کدام دارای خصوصیات متنوعی هستند. در ادامه اطلاعاتی در خصوص هر کدام از این فرایندهای تولید پیچ و مهره و مزایا و معایب آن‌ها ارائه می‌دهیم:

 تولید انواع پیچ و مهره به روش ریخته گری 

در این روش، ابتدا شکل کامل پیچ یا مهره، توسط قالب شکل می‌گیرد، سپس مذاب داخل قالب ریخته می‌شود. پس از سرد شدن مذاب، قطعه را از قالب بیرون می‌آورند و قطعه آماده می‌شود. بعد از آن و در صورتی که قطعه نیاز به صیقل دهی داشته باشد عملیات پرداخت بر روی آن صورت می‌گیرد.

مزیت این روش تولید پیچ و مهره، قیمت مناسب آن به دلیل سادگی فرایند تولیدش به حساب می‌آید. از طرفی این روش برای تولید پیچ‌های خیلی کوتاه کاربرد دارد. همچنین تولید پیچ و مهره به روش ریخته گری یا تزریقی عموما برای تولید مهره و پیچ‌هایی با دقت پایین مناسب است و برای تولید قطعات حساس مناسب نیست. تولید پیچ و مهره استاد بولت به روش تزریقی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید
مقاومت کششی چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

 

مشاهده بیشتر : آیا میدانید استاندارد پیچ مهره چیست ؟ 

تولید پیچ و مهره به روش کله زنی

این روش، خود به دو روش گرم و سرد تقسیم می‌شود. تولید پیچ به روش کله زنی، بهترین روش برای تولید پیچ با سرعت زیاد است. مهمترین مزایای این روش، کیفیت بالای قطعات تولیدی، هزینه پایین، کاهش ضایعات در فرایند تولید و تنوع در اندازه و شکل پیچ و مهره است. روش کله زنی اقتصادی‌ترین روش برای تولید پیچ و مهره است.

در کله زنی سرد، پیچ و مهره با تلورانس کاملا دقیق و شکل‌های مختلف را با استفاده از پرس سنگین و بزرگ تولید می‌کنند. اصولا ماشین‌های کله زنی، دارای دو مدل سیکل بلند و سیکل کوتاه هستند. ماشین کله زنی با سیکل بلند برای قالب‌های دو ضربه‌ای و سیکل کوتاه برای تولید پیچ و مهره با سرعت بالا استفاده می‌شود.

کله زنی گرم، پروسه‌ای شبیه پروسه کله زنی سرد دارد، با این تفاوت که دما در این روش بیشتر است. از طرفی کله زنی گرم برای تولید پیچ و مهره با قطرهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما در روش کله زنی گرم، برای گرم کردن میله‌ها از کوره‌های نفت سوز و گازسوز استفاده می‌شود. تولید پیچ خشکه hv و واشر hv به روش کله زنی صورت می‌گیرد.

تولید پیچ و مهره به روش نورد

در این روش، با استفاده از یکسری غلتک سخت، شکل رزوه پیچ تولید می‌شود. از جمله مهمترین مزایای تولید پیچ و مهره به روش غلتک کاری می‌توان به هزینه پایین‌تر این روش نسبت به روش ماشین کاری، تولید پیچ در زمان کوتاه، دقت بالا در شکل و اندازه پیچ و مهره تولید شده و سطح صیقل خورده پیچ و مهره اشاره کرد. با این وجود مهمترین مشکل این روش، محدودیت در اندازه قطر و طول پیچ و مهره است.

بیشتر بخوانید
مفهوم علائم پیچ و مهره

تولید مهره و پیچ به روش ماشین کاری

تولید پیچ و مهره به روش ماشین کاری دارای سه روش است که عبارتند از:

  • تراشکاری: در این روش با استفاده از دستگاه تراشکاری پیچ و مهره تولید می‌شود. این روش برای تولید پیچ و مهره با دقت بالا مناسب است. با این وجود هزینه تولید بالا و زمان زیاد پروسه تولید از جمله مهمترین مشکلات این روش است. همچنین به دلیل پارگی الیاف، پیچ و مهره‌های تولید شده به روش تراشکاری، دارای استحکام مکانیکی به نسبت پایینی هستند.
  • قلاویز: برای تولید مهره و پیچ با آلیاژ‌های نرم از روش قلاویز استفاده می‌شود. این روش نیز هزینه بالایی دارد اما با توجه به کاربردی که پیچ و مهره‌های تولیدی دارند، هزینه آن قابل توجیه است. عموما روش قلاویز برای تولید رزوه‌های داخلی، کاربرد دارد.
  • حدیده: عموما این روش برای تولید رزوه‌های خارجی کاربرد دارد. این روش هم نیازمند هزینه و زمان زیادی است. با این وجود کیفیت پیچ و مهره تولید شده به روش ماشین کاری خیلی بالا نیست.

بیشتر بخوانید : پیچ 8.8 چیست ؟ معرفی کامل + انواع و کاربرد های آن 

مراحل تولید پیچ و مهره

تولید پیچ و مهره دارای یکسری پروسه تعریف شده است که درست انجام نشدن هر یک از آن‌ها موجب کاهش کیفیت پیچ تولیدی می‌شود. مراحل تولید پیچ و مهره عبارتند از:

  • عملیات حرارتی: این فرایند یکی از مهمترین مراحل تولید پیچ و مهره به حساب می‌آید. هر چقدر فرایند عملیات حرارتی با دقت بیشتری انجام شود، پیچ و مهره تولیدی کیفیت بالاتری خواهد داشت. عملیات حرارتی خود شامل دو مرحله سخت شدن در دمای حدود 900 درجه سانتی گراد و سرد شدن ناگهانی در آب و سپس حرارت دادن پیچ و مهره تا زیر دمای بحرانی فلز و سرد شدن در هوا است.
  • تغییر سطح پیچ و مهره: به صورت کلی، شکل اولیه رزوه پیچ و مهره در این مرحله ایجاد می‌شود.
  • صیقل دادن: در این مرحله سطح اتصال دهنده پیچ و مهره شکل نهایی خود را می‌گیرد.
  • سایش: در این مرحله هرگونه مشکل و نقصی که در سطح پیچ و مهره وجود دارد، رفع می‌شود.
  • پوشش محافظ: در پایان، برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی پیچ و مهره، به آن‌ها رنگ اضافه می‌شود.
بیشتر بخوانید
مهم‌ترین کاربردهای پیچ استاد بولت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *