مقالات

استاندارد پیچ و مهره ASTM

پیچ

در این دوره و زمانه که هر چیزی وابسته به تکنولوژی است ، قطعا بر اساس یک اصولی نیز چیده میشود . این اصول شامل استاندارد هایی است که در صنعت های مختلف بنابر استفاده و حیطه ی تخصصی تشکیل میشود . یکی از حیطه ها ، سازه های مهندسی است که به اجزا مختلف تقسیم بندی میشود . اتصالات پیج و مهره یکی از این زیر مجموعه ها میباشد ، که طراحی اتصالات آن از استاندارد های مختلفی صورت میگیرد . حیطه ی پیچ و مهره و اتصالات آن آنقدر بزرگ است که استاندارد های بسیار زیادی دارد و هر کدام از آنها به اجزا ریز تری نیز تبدیل میشوند . پیچ و مهره های فولادی ، مهره HV  و پیچ HV نیز در این دسته قرار میگیرند .

پیچ و مهره

استانداردهای پیچ و مهره های ساختمانی

برای آسان تر شدن کار برای مهندسین ، استاندارد ها تبدیل به کد هایی شدند که قابل تمییز باشند و راحت تر مورد استفاده قرار گیرند . دو استاندارد مهم در این حوزه عبارتند از :

  • ASTM
  • DIN

این دو استاندارد جزو پرکاربرد ترین استاندارد های مهندسی میباشند که ما در این مقاله قصد پرداختن به استاندارد ASTM را داریم . اما استاندارد های دیگری نیز داریم که به نام بردن آن ها اکتفا میکنیم  ؛ استانداردهای BSI ،IEC ،ISO ،ANSI و AFNOR . لازم به ذکر است که در این استاندارد ها نه تنها پیچ و مهره بلکه واشر و قطعات مورد نیاز برای استفاده ی تکمیلی از آنها تولید میشود .

 

استاندارد ASTM

استاندارد ASTM پیچ و مهره های گوناگون با اندازه و گرید متنوع برای کاربرد در سازه های فلزی را مشخص می کند. این پیچ و مهره ها معمولا در دو حالت کوئنچ شده و تمپر شده عرضه می شوند و دارای دو نوع 1 و3 (type 1 و type 3) هستند.

  • ASTM A325 یا ASTM A325M (متریک): شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با استحکام معمولی
  • ASTM A490 یا ASTM A490M (متریک): شامل پیچ های فولادی سخت کاری شده با استحکام بالا
  • ASTM F2280: پیچ و مهره های کنترل کششی {tension control bolt (TCB) یا تی سی بولت} استحکام بالا
  • ASTM F1825 : پیچ و مهره های کنترل کششی {tension control bolt (TCB) یا تی سی بولت} استحکام معمولی
بیشتر بخوانید
مهم‌ترین کاربردهای پیچ استاد بولت

کمیته ASTM F16  با رهبری موسسه فلزی آمریکا و شورای تحقیق اتصالات فلزی طرح پیشنهادی تلفیق این استانداردها و ایجاد یک استاندارد واحد را مورد بررسی قرار داده است. تلفیق استانداردها نیاز های صنعت را مشخص و راه حل های ارزشمندی به صورت متمرکز پیشنهاد می دهد. بنابراین استاندارد ASTM F 3125 به صورت تلفیقی از استانداردهای بالا ارائه شده است:

ASTM

 

امروزه صد ها میلیون اتصال پیچ و مهره ای بر اساس مشخصات تعیین شده توسط استانداردهای ASTM تولید می شود. با در نظر گرفتن این حجم بالا، استفاده از یک استاندارد واحد به اسم ASTM F3125 کمک بسیار بزرگی در راستای طراحی آسان تر خواهد بود.

استاندارد-ASTM-پیچ-و-مهره-ها_استانداردastm

بیشتر بخوانید رزوه پیچ و مهره چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *