مقالات

گیج برو نرو رزوه چیست

گیج برو نرو رزوه چیست

استفاده از قطعات کنترل کننده در صنایع مختلف اهمیت ویژه ای دارد همانطور اتصالات در صنایع مهم هستند کنترل برخی ویژگی های آنها باید توسط ابزار مختلفی انجام شود . درکارگاه های تولیدی و صنایع مختلف برای بازرسی وکنترل قطعات استوانه ای مانند شفت ها از گیج برو نرو استفاده میکنند . شاید برای شما سوال باشد گیج های برو نرو چه چیزی را کنترل میکند ؟ در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم .

قطعات رزوه دار باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشید وظیفه بررسی روزه قطعات مختلف با گیج برونرو میباشد معمولا گیج برو نرو رزوه قطعه رزوه دار را بر اساس قطر گام آنها بررسی میکند و سه نتیجه : تایید ، نیاز به اصلاح و رد را اعلام میکند

گیج برو نرو

 

گیج برو نرو چیست؟

گیج برو نرو قطعه ای است که ، قسمت برو به قطعه اجازه ی عبور میدهد و قسمت نرو قطعه را از انجام کار منع میکند . به عبارت دیگر  گیج برو باید تا انتها بسته شود و گیج نرو نیز نباید بسته شود این قطعه ابزار کنترلی است که برای کار در محدوده ی تلرانس استفاده میگردد . به طور خلاصه میتوان گفت نام آن از روی کاری که انجام میدهد برداشته میشود . این قطعه سبب میشود سیستم ما یکپارچه شود که در صنایع تولیدی استفاده میشود ، گیج برو نرو اندازه گیری را نشان نمیدهد بلکه وضعیت قطعه را مورد بررسی قرار میدهد که قطعه با قابل قبول است ( یعنی در محدوده تلرانس است ) یا غیر قابل قبول که در این صورت قطعه مردود میشود .

بیشتر بخوانید
پیچ 8.8 | بررسی کامل مفهوم، کاربردها و ویژگی های گرید 8.8

گیج برو نرو رزوه

انواع گیج برو نرو

گیج برو نرو رینگی رزوه

گیج برو نرو رینگی رزوه برای کنترل قطعات با رزوه خارجی استفاده می شود. در این فطعه قسمت برو و نرو گیج معمولا از هم جدا هستند. کار گیج برو نرو رینگی رزوه این است که صحت عمق رزوه و قطر گام را کنترل کند.برای تایید قطعه، گیج برو باید از تمام طول قطعه عبور کند، بدون اینکه نیاز به استفاده از فشار زیاد و قسمت نرو در بهترین حالت نباید بیش از دو گام وارد قطعه شود. همچنین بهتر می باشد که شما در مورد آبکاری پیچ و مهره نیز اظلاعاتی داشته باشید .

بیشتر بخوانید : پیچ مهره استاد بولت از کاربردی ترین انواع پیچ ها می باشد که در صنعت بسیار مورد اسنفاده قرار می گیرند .

گیج برو نرو رینگی رزوه قابل تنظیم

تفاوت این گیج ها با گیج برو نرو رینگی این است که ، این گیج همانطور که از اسمش پیداست دارای تنظیم میباشند . به این صورت که یک قسمت جدا و قاببل تنظیم دارند و دارای پیچ قفل کن برای تنظیم دقیق اندازه گیج وجود دارد. برای تنظیم این گیج ها، “توپی های تنظیم” نیاز است که در ادامه به آنها میپردازیم.

گیج برو نرو رینگی

گیج توپی

گیج توپی یا Plug Gauge که به آنها به طور اختصار Plug نیز گفته میشود به معنای دو شاخه ، از  سرهم کردن قطعات استاندارد ساخته میشود . در این قطعه قسمت توپی آن قابلیت تعویض دارد که بتواند به سایز دلخواه ما در بیاید . نحوه ی کارکرد آن نیز به این صورت است که قسمت برو کاملا بایددرون قطعه وارد شود و قسمت نرو آن را نباید بتوانیم وارد کنیم .

بیشتر بخوانید
گرید پیچ و مهره چیست ؟

 

گیج توپی

پین گیج

پین گیج برای اندازه گیری قطر سوراخ با دقت چند دهم یا چند صدم میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

پین گیج

گیج دهانه اژدری

کاربرد گیج دهانه اژدر به این صورت میباشد که ما در موقعیتی هستیم که باید تعداد زیادی از قطعه ها را مورد بازرسی قرار دهیم . شکل ظاهری این گیج ها چهار فک دارد که اولین آنها به اندازه ی تلرانس بالای قطعه تنظیم میکنند، فک دوم به اندازه ی تلرانس پایین قطعه تنظیم میشود.مجموعه اولیه فک ها اجازه ی عبور میدهند اما مجموعه ی دوم اجازه ی عبور نمیدهند .

 

گیج دهانه اژدری

جمع بندی

در این قسمت ما سعی کردیم در گروه پولادان سازه شما را با انواع گیج های برو نرو آشنا کنیم به همین دلیل انواع آن و کاربرد آن را به شما معرفی کردیم در صورت هرگونه شوال میتواند با متخصصین پولادان سازه تماس بگیرید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *