مقالات

پیچ و مهره در صنایع دریایی

پیچ مهره در صنایع دریایی

پیچ و مهره یکی از ابزار‌هایی است که کاربرد بسیار زیادی دارد. این ابزار‌ها علاوه بر کاربرد‌های روزمره در صنایع بزرگ نیز به کار ‌می‌روند. صنایع دریایی یکی از صنعت‌های بزرگی است که پیچ و مهره در آن کاربرد دارد. این ابزار‌ها با توجه به کاربرد‌های مختلفی که دارند با ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی تولید و ارائه می‌شوند. به طور مثال پیچ و مهره مناسب برای استفاده روزمره به اندازه پیچ و مهره‌ای که در صنایع دریایی به کار می‌رود در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست. از همین رو ما در گروه پولادان سازه در مقاله ای بیان خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

پیچ و مهره صنایع دریایی چیست؟

پیچ و مهره ابزاری است که به طور کلی برای ایجاد اتصالات موقت کاربرد دارد. پیچ و مهره‌های مخصوص صنایع دریایی نیز برای ایجاد اتصال در بخش‌های مختلف به کار می‌روند. تنها مسأله‌ای که در مورد پیچ و مهره‌های دریایی وجود دارد، شرایط و ویژگی‌های محیطی این صنعت است. صنایع دریایی همانطور که از نامش پیداست به صنایع گفته می‌شود که در محیط دریا قرار دارند. به طور مثال اسکله‌سازی از مواردی است که در صنعت دریا قرار می‌گیرد. پیچ و مهره‌ها در این مورد برای ایجاد اتصالات موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که پیچ و مهره‌ها در این مورد در ارتباط با آب و رطوبت هستند طوری طراحی می‌شوند که در برابر عوامل مخرب این محیط مقاومت داشته باشند.

بیشتر بخوانید
استادولینگ چیست؟

کاربرد پیچ و مهره در صنایع دریایی

پیچ و مهره دریایی برای پیش برد انواع سازه‌های دریایی استفاده می‌شود. به طور مثال برای اتصال دهی بخش‌های مختلف کشتی‌های باربری، حمل سوخت و مسافربری از این ابزار‌ها استفاده می‌شود. به علاوه پیچ و مهره‌ها  از ابزار‌های اولیه مورد نیاز برای ساخت انواع قایق‌های موتوری و غیر موتوری به شمار می‌رود. صنایع دریایی دامنه گسترده‌ای دارند و تنها به قایق و کشتی‌سازی محدود نمی‌شود. ساخت انواع دکل‌های نفتی، اسکله‌ها و ساختمان‌های تفریحی نیز در دامنه ساخت و ساز‌های صنایع دریایی قرار می‌گیرند. جزایر مصنوعی نیز از سازه‌های دریایی هستند که به دلیل شرایط محیطی در معرض انواع زنگ زدگی و خوردگی قرار دارند. در این موارد نیز برای ایجاد اتصالات موقت از پیچ و مهره‌های ساخته شده برای صنایع دریایی استفاده می‌شود.

انواع پیچ و مهره مناسب صنایع دریایی

پیچ و مهره‌های مخصوص صنایع دریایی بر اساس ویژگی‌های ظاهری و ساختاری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ به طور مثال پیچ و مهره‌های دریایی بر اساس جنس در چهار دسته قرار می‌گیرند؛ همچنین این ابزار‌ها از نظر سایز و شکل هندسی نیز در انواع مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد انواع دسته‌بندی‌های پیچ و مهره‌های دریایی ارائه خواهد شد.

دسته‌بندی صنایع دریایی بر اساس جنس

پیچ و مهره‌های صنایع دریایی با جنس‌های مختلفی تولید و در بازار ارائه می‌شوند. در ادامه به ذکر نام این دسته‌ها و توضیحات مختلف در مورد هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

فولادی

پیچ و مهره‌های فولادی از مقادیر کمی آلیاژ ساخته می‌شوند؛ به همین دلیل میزان این جنس پیچ و مهره‌ها مقاومت زیادی در برابر رطوبت ندارند. مقاومت پایین پیچ و مهره‌های فولادی باعث شده است این ابزار‌ها بیشتر در سازه‌هایی به کار بروند که زیاد در معرض آب قرار ندارند. به طور مثال برای ایجاد اتصال در قسمت‌های داخلی کشتی‌ها از این نوع پیچ  مهره‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید
واشر چیست؟ با +15 مورد از پرکاردترین واشرها آشنا شوید

گالوانیزه

پیچ و مهره‌های گالوانیزه همان پیچ و مهره‌های فولادی هستند که گالوانیزه به صورت روکش روی آن پوشانده شده است. این نوع پیچ و مهره برخلاف نوع فولادی در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند؛ به همین دلیل برای ساخت بدنه کشتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استیل

پیچ و مهره‌های ساخته شده از جنس استیل نسبت به دیگر پیچ و مهره‌های فلزی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد؛ به همین دلیل در ساخت سازه‌هایی به کار ‌می‌روندکه تمام مدت با آب در ارتباط هستند. این جنس ابزار‌ها برای به کار رفتن در صنایع دریایی درجه‌بندی‌های مختلفی دارند.

پلاستیکی

پلاستیک از دیگر متریال‌هایی است که برای ساخت پیچ و مهره‌ها از آن استفاده می‌شود. پیچ و مهره‌های پلاستیکی نسبت به نوع فولادی آن خواص مکانیکی مناسبی ندارد؛ به همین دلیل در ایجاد اتصالاتی که تحت فشار قرار دارند کاربرد ندارد. با این حال این ابزار‌ها از مزایای زیادی برخوردار هستند. از مهم‌ترین مزایای این ابزار‌ها می‌توان به مقاومت بالا در برابر فرسایش، مقاومت الکتریکی بالا و همچنین وزن پایین اشاره کرد.

انواع پیچ و مهره hv را از ما بخواهید

انواع پیچ و مهره از نظر اندازه

پیچ و مهر‌ها علاوه بر جنس از نظر سایز نیز در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند؛ زیرا در سازه‌های مختلف نیاز به استفاده از پیچ‌هایی با سایز‌های مختلف است. به طور کلی اندازه این ابزار‌ها مطابق استاندارد‌هایDIN و ISO طراحی و تولید می‌شوند. این استاندارد‌ها برای تعیین طول پیچ، قطر بدنه و قطر سرپیچ به کار ‌می‌روند.

انواع پیچ و مهره از نظر شکل هندسی

شکل هندسی نیز از دیگر عواملی است که بر اساس آن پیچ و مهره‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند. علت این دسته‌بندی نیاز به ابزار‌هایی با ساختار فیزیکی متفاوت برای کاربرد‌های مختلف است. به طور مثال برای ایجاد اتصال در قسمت‌هاییکه از فضای بسیار کمی برخوردار هستند پیچ‌های آلن به کار ‌می‌روند؛ همچنین برای ایجاد اتصال در قسمت‌هایی که یک سمت آن‌ها قابل مشاهده است، پیچ‌های خودکار به کار برده می‌شوند. به طور کلی پیچ و مهره‌ها براساس شکل هندسی به پیچ آچاری، پیچ استوانه، مهره شش‌گوش، مهره مربع و واشر فنری و تخت تقسیم می‌شوند. هریک از این ابزارها با توجه ساختاری که دارند برای کاربرد های مختلف استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید
تفاوت انکربولت و رول بولت

سخن پایانی

پیچ و مهره در صنایع دریایی نقش اتصال دهنده موقت را بازی می‌کند. از آنجایی که انواع سازه‌های دریایی برای گسترش فعالیت‌های انسانی طراحی و تولید می‌شوند با جان انسان‌ها سرو کار دارند. در صورتی که پیچ و مهره‌ها و سایر ابزار‌های بکار رفته در صنایع دریایی از کیفیت بالایی برخوردار نباشند می‌توانند باعث ایجاد خسارت‌های انسانی و مالی شوند. به همین دلیل کیفیت پیچ و مهره‌ها در صنایع دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است. خرید از فروشگاه‌های معتبر و تهیه محصولات برندهای معتبر می‌تواند کیفیت این ابزارها را تضمین کند. در صورتی که اطلاعات دیگری در رابطه با پیچ و مهره‌های صنایع دریایی دارید، دانسته‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *